أ.د/ أماني محمد عامر2024-12-112024-12-11https://dspace.academy.edu.ly/handle/123456789/833The main objective of this research is to determine the impact of marketing knowledge management on marketing performance in light of the mediating role of innovative marketing in some Libyan airlines. By reviewing previous literature related to this matter, a proposed model for research hypotheses was designed to clarify the causal relationships between the research variables, relying on the structural equation modeling methodology and the path analysis method to clarify the linear relationship between the research variables. In order to collect primary data, a questionnaire was designed that included three scales: the marketing knowledge management scale, the innovative marketing scale, and the marketing performance scale. The questionnaires were directed to a sample of employees in some Libyan airlines: (Libyan Airlines, Afriqiyah Airways, Buraq Air, and Libyan Wings). A stratified random sample of (353) employees at the three administrative levels was selected: senior management, middle management, and supervisory management. To achieve the objectives of the study, the descriptive, analytical, and deductive approach was used. The program (SPSS 25) was used to enter and encode data, calculate reliability coefficients for the study measures, as well as calculate the arithmetic mean and standard deviation for the main study variables and their sub-dimensions. Differences in the opinions of the sample members were also tested according to some demographic variables. Confirmatory factor analysis was also used using the program (24 AMOS) to test the validity of the measures of the study variables. Path analysis was also used to determine the strength of the paths placed in the structural model of the study, and to clarify the relationships Direct and indirect impact.مستخلص يتمثل الهدف الرئيس لهذا البحث في تحديد أثر إدارة المعرفة التسويقية على الأداء التسويقي في ظل الدور الوسيط للتسويق الابتكاري في بعض شركات الطيران الليبية. ومن خلال مراجعة الأدبيات السابقة المتعلقة بهذا الصدد، تم تصميم نموذج مقترح لفروض البحث يوضح العلاقات السببية بين متغيرات البحث، وذلك بالاعتماد على منهجية نمذجة المعادلة البنائية، وأسلوب تحليل المسار لتوضيح العلاقة الخطية بين متغيرات البحث. من أجل جمع البيانات الأولية، تم تصميم قائمة استقصاء تتضمن ثلاثة مقاييس تتمثل في مقياس إدارة المعرفة التسويقية، مقياس التسويق الابتكاري، ومقياس الأداء التسويقي، وقد تم توجيه قوائم الاستقصاء إلى عينة من العاملين في بعض شركات الطيران الليبية هي: (الخطوط الجوية الليبية، الخطوط الجوية الإفريقية، طيران البراق، والأجنحة الليبية)، وقد تم اختيار عينة عشوائية طبقية مكونة من (353) مفردة من العاملين بالمستويات الإدارية الثلاثة: الإدارة العليا، الإدارة الوسطى، والإدارة الاشرافية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والاستنباطي. حيث تم استخدام برنامج (25 SPSS) لإدخال وترميز البيانات، وحساب معاملات الثبات لمقاييس الدراسة، وكذلك حساب المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري لمتغيرات الدراسة الرئيسة وأبعادها الفرعية. كما تم اختبار الفروق في أراء مفردات العينة وفقاً لبعض المتغيرات الديموغرافية، أيضا تم استخدام التحليل العاملي التوكيدي باستخدام برنامج (24. AMOS) لاختبار صلاحية مقاييس متغيرات الدراسة، كما تم استخدام تحليل المسار Path Analysis لتحديد قوة المسارات الموضعة في النموذج البنائي للدراسة، وتوضيح علاقات التأثير المباشر وغير المباشر. وقد توصل البحث إلى نتائج أهمها: وجود تأثير إيجابي ذو دلالة إحصائية لإدارة المعرفة التسويقية على الأداء التسويقي، فضلا عن وجود تأثير إيجابي ذو دلالة إحصائية لإدارة المعرفة التسويقية على التسويق الابتكاري، وفي نفس السياق أظهر البحث وجود تأثير إيجابي ذو دلالة إحصائية للتسويق الابتكاري على الأداء التسويقي، كما أوضحت النتائج وجود تأثير إيجابي ذو دلالة إحصائية لإدارة المعرفة التسويقية على الأداء التسويقي في ظل توسط التسويقإدارة المعرفة التسويقية، الأداء التسويقي، التسويق الابتكاري.أثر التسويق الابتكاري كمتغير وسيط في العلاقة بين إدارة المعرفة التسويقية والأداء التسويقي "دراسة ميدانية على بعض شركات الطيران الليبية)