د. توفيق مفتاح مريحيل2024-11-282024-11-28https://dspace.academy.edu.ly/handle/123456789/435Abstract The study aimed to reveal the relationship between emotional intelligence and academic achievement in third-year high school students, and revealed a relationship between emotional intelligence and academic achievement according to the gender variant. The study used the descriptive and analytical approach to suit the nature of this study. The sample of the study included students of the third year of secondary in the city of Sabratha. Two schools were selected: Sabratha Secondary School for Boys, and Sabratha Secondary School for Girls. The study community is represented by (365) students. The study sample included (106) students, (49) males (57) females, ranging in age from (19, 18, 17) years. To achieve the goals, the emotional intelligence scale was used for (Bar- on& Parker) translation (Rizkallah Randa 2006), and the academic achievement of the final grades of students. The researcher followed a set of statistical methods to answer the study's questions, and the study reached the following results: -There is a high level of emotional intelligence among third-year high school students in the city of Sabratha.المستخلص هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الذكاء الوجداني والتحصيل الدراسي لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي، والكشف عن العلاقة بين الذكاء الوجداني والتحصيل الدراسي وفقاً لمتغير الجنس. واستخدمت المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته طبيعة هذه الدراسة، وشملت عينة الدراسة طلاب السنة الثالثة ثانوي بمدينة صبراتة، وقد اُختيرت مدرستان: مدرسة صبراتة الثانوية للبنين، ومدرسة صبراتة الثانوية للبنات، ويتكون مجتمع الدراسة من (365) طالبًا وطالبة، واشتملت عينة الدراسة على عدد (106) طالب وطالبة، و(49) ذكرا، و(57) أنثى، تتراوح أعمارهم من (19،18،17) سنة. ولتحقيق الأهداف اُستخدم مقياس الذكاء الوجداني ل(Bar- on& Parker) ترجمة (رزق الله رندا، 2006)، والتحصيل الدراسي من الدرجات النهائية للطلاب، وقد اتبعت الباحثة مجموعة من الأساليب الإحصائية للإجابة على تساؤلات الدراسة، وقد توصلت إلى النتائج الآتية: - وجود ارتفاع في مستوى الذكاء الوجداني لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي في مدينة صبراتة. - وجود ارتفاع في مستوى التحصيل الدراسي لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي في مدينة صبراتة. - وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) دالة إحصائيًا عند مستوى معنوية أقل من ((0.05 بين الذكاء الوجداني والتحصيل الدراسي لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي في مدينة صبراتة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الذكاء الوجداني لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي في مدينة صبراتة، لصالح الإناث.الذكاء الوجداني لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي في مدينة صبراتة، لصالح الإناث."الذكاء الوجداني وعلاقته برفع مستوى أداء التحصيل الدراسي لطلاب السنة الثالثة بمرحلة التعليم الثانوي "بلدية صبراتة"